LandelijkSchakelPunt steeds duidelijker dure reus op lemen voeten

statue-974783_640

Die conclusie is te trekken uit het door Vereniging van Zorgaanbieders Voor Zorgcommunicatie(VZVZ) zelf verstrekte cijfermateriaal. VZVZ heeft op haar website www.vzvz.nl een pagina ingericht met “10 feiten over het LSP” waar de genoemde informatie te vinden is. Door deze informatie in de loop der tijd bij te houden blijkt het allemaal niet zo goed te gaan. Met name is de toename van het aantal opt-in-toestemmingen sinds september 2015 dramatisch gedaald van één per zeven seconden tot één per tweeëndertig seconden. Er is ook nauwelijks enige toename van de kans om een zogenaamde professionele samenvatting (samenvatting van diagnosen) gepresenteerd te krijgen bij opvragen via het LSP. Het opvragen van de medicatiegeschiedenis vlot wel, maar zoals eerder hier betoogt, is die nooit volledig betrouwbaar. Het wordt steeds duidelijker dat het LSP een duur en reuzengroot systeem is geworden met een beperkte functionaliteit.

Afname van toename

In september 2015 werd door VZVZ gemeld dat er 1 opt-in-toestemming per 7 seconden binnenkwam. 1 per 13 seconden was dat in december 2015. De afgelopen maanden schommelde het rond de 1 per 22 tot 24 seconden. Nu is het dan gedaald tot 1 per 32 seconden. Bijna een vijfvoudige afname dus. Het gaat over een periode van 4 weken waarover VZVZ rapporteert, dus die beperkte toestroom duurt al even. Het betekent dat de curve overduidelijk aan het afvlakken is. Bij nadere beschouwing van de cijfers van VZVZ is de groei van het aantal aangemelde BSN-nummers bij het LSP het meest gestegen bij de apotheken en het minst bij de huisartsen. Blijkbaar heeft de opt-in-verwerving in de huisartspraktijken niet een hoge prioriteit te midden van alle andere werkzaamheden en leeft het niet bij de meerderheid van de patiënten.

Trefkans

Op de genoemde webpagina van VZVZ wordt onder “feit 5” een grafiek getoond met daarop aangegeven de “hitratio” om een Professionele Samenvatting of een “Medicatie-geschiedenis” succesvol te kunnen opvragen. Bij de Professionele Samenvatting is overduidelijk dat de hitratio de afgelopen twaalf maanden vrijwel gelijk gebleven is op een niveau rond de 35 %. Voor de medicatiegeschiedenis ligt dat op bijna 100 %. Nu vereist het begrip “hitratio” van VZVZ enige uitleg. Het is het totaal aantal gevonden patiëntengegevens als percentage van het totaal aantal vragen om die medicatiegegevens en professionele samenvatting-gegevens. Het geeft dus de kans om aan bij opvraag van bijvoorbeeld medicatiegegevens data op het scherm te krijgen als er aan de aanbodkant data van die soort aanwezig moeten zijn. De ratio wordt berekend ongeacht de omvang van de populatie(in de LSP-index). Die bijna 100% voor de medicatiegeschiedenis lijkt enorm. Het kan echter zo zijn dat een zeer klein aantal patiënten bevraagd werd en dat van die patiënten de medicatiegegevens bij opvraag getoond konden worden. Zo haalt men dan een hit-ratio van 100%.

Vooruitzicht

Met de huidige aantallen opt-in-toestemmingen zal het LSP nooit die functie krijgen die men het systeem nog steeds toedenkt. Er kunnen allerlei functies aan toegevoegd worden, maar het zal nooit goed werken als de basis blijkbaar onvoldoende gedragen wordt door de burgers en de werkers in het veld. Zo blijft het een dure reus met lemen voeten, waarbij het de vraag is wanneer die omvalt.

W.J. Jongejan

2 antwoorden
  1. Walter Schrader
    Walter Schrader zegt:

    De situatie is zoals die is, een wankelend zorgsysteem, maar afgezet tegen de situatie elders in de wereld ook kwaliteiten binnen dit systeem waar we erg blij mee kunnen zijn. Neem de wetenschappelijke onderbouwing van de standaarden van het Nederlands Huisartsen Genootschap, neem de betrokkenheid van de Zorgverleners en hun professionele kwaliteiten, neem de belangenorganisatie en de infrastructuur.
    Deze kwaliteiten staan zwaar onder druk. Huisartsen moeten ondernemers worden met alle risico’s op hun bord. Ik heb het aan den lijve ondervonden in de afgelopen jaren. Veel inmenging van zorgverzekeraars en uitdijende bureaucratie waar HET ROER MOET OM tegen probeert te vechten. De overhead, de dubbele petten en de Triple A achtige reserves die miljarden meer zijn dan nodig is, de winsten die uitgekeerd worden aan aandeelhouders waar het NATIONAAL ZORGFONDS een eind aan wil maken, met meer dan een kwart miljoen handtekeningen en de steun vanaf het eerste uur van de SP maar nu ook van meerdere politieke partijen. Vandaag een grote demonstratie op het Malieveld. En dan de ICT in de zorg, een onderschatte onnodig grote post van zo ongeveer 8 miljard per jaar. Alleen de patiënt kan dit veranderen, door een eigen Zorgdossier te claimen en te beheren. In Leiden hebben we een begin gemaakt door de Privé Medische Actualiteit samen te vatten in een aan de patiënt gebonden dossier, die je geheel gratis kunt activeren via http://www.prima-pas.nl We zijn al twee keer door een delegatie van VWS bezocht en het rapport dat hierover internationaal wordt uitgebracht is kritisch maar ook lovend.

    We moeten werken aan toegankelijkheid “The Looks and the Feel” en daar zijn ontwerp en programmeer uren bij betrokken. Ik kan dit naast de praktijk niet op het gewenste niveau doen, maar heb er wel veel ideeën over. Die wissel ik momenteel uit met de ontwerpers.
    Daarnaast maken we een raamwerk waarbinnen we in vele talen en direct in het Engels de Prima-pas internationaal kunnen aanbieden. Project 1 “Looks and Feel” prima-pas 7800 Euro. Project 2 “Raamwerk” 6000 euro. In termen van ontwikkeling peanuts dus. Maar waar haal je het vandaan. De Stichting http://www.remedi.org heeft al 6000 euro toegezegd. De rest willen we ophalen met aanvragers van de zelfwerkpas de Prima-pas+ van citoview. Of gewoon een eenmalige bijdrage via Remedi. Er volgt meer informatie.
    Prima-Pas
    Met de PRIMA-PAS krijgt de patiënt een tool om zijn eigen medische gegevens te kunnen inzien, beheren en delen…
    http://WWW.prima-pas.nl

    http://www.remedi.org
    postbus 170 2300 AD Leiden
    NL12INGB004251896

    Met vriendelijke groet

    Walter Schrader Huisarts

Reacties zijn gesloten.