31 jul

Beperkingen zorg St. Antoniusziekenhuis t.g.v. invoering nieuw EPD nog aanwezig

image_pdfimage_print

beperkingen

Afgelopen week, op 26 juli 2018, stond in het Algemeen Dagblad een artikel op de voorpagina over de flinke afname van het aantal bezoeken van patiënten aan het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein, Utrecht en Woerden. In het artikel laat de woordvoerster van het ziekenhuis weten dat in een deel van 2017, dus meerdere maanden, bewust minder afspraken voor polikliniekbezoek en minder operaties zijn ingepland vanwege de invoering van een nieuw Elektronisch PatiëntenDossier(EPD). Het aantal opgenomen patiënten daalde mede door andere redenen met acht procent. Uit informatie op de website van het ziekenhuis is af te leiden dat de beperkingen bijna tien maanden na de invoering blijkbaar nog steeds plaatsvinden. Deze informatie is te vinden als je er bewust naar zoekt. Als regelmatig bezoeker van het ziekenhuis en ook geconfronteerd met wachtlijsten voor polibezoek en een ingreep in 2018  is zulks nimmer rechtstreeks gecommuniceerd.

Overstap

Het ziekenhuis maakte al vele jaren gebruik van een in eigen beheer ontwikkeld EPD, IntraZis genaamd. Op 13 oktober 2017 ging men in de drie locaties van het ziekenhuis over op het Amerikaanse EPIC. De markt voor ziekenhuis-EPD’s wordt de laatste paar jaar gedomineerd door EPIC en Chipsoft. Overstappen kan een behoorlijk ingewikkeld proces zijn en bedrijfsprocessen flink verstoren. Het getuigt van prudent handelen als men daarvoor extra mankracht inschakelt en de werkers uitgebreid instrueert en gedurende een beperkte periode de mogelijkheid biedt te wennen aan het nieuwe systeem. Tien maanden kan echter geen beperkte periode genoemd worden. Het is echter de vraag of men zich met EPIC niet enigszins verslikt heeft omdat men nu nog steeds op de eigen website  zich verontschuldigt voor beperkende maatregelen.

Financieel

Ondanks de zelfgekozen beperkingen in de zorg blijkt uit het financieel jaaroverzicht over 2017 dat het lagere aantal opnames en polikliniekbezoeken niet geleid heeft tot een negatief financieel resultaat. Dat meldt het Algemeen Dagblad in het hierboven genoemde artikel ook. Het lijkt erop dat dit laatste meer een inschatting is dan een feitelijke zaak, omdat vanwege de invoering van het nieuwe EPD de facturatie vanaf augustus tot in december 2018 stilgelegen heeft. Dat laatste stond in het genoemde jaaroverzicht(hoofdstuk 6.1.4).  Overigens kan het nog langer. Toen het Hofpoortziekenhuis te Woerden(nu St. Antoniusziekenhuis Woerden) in 1997 van een eerder EPD overstapte op SAP heeft het bijna een vol jaar geen facturatie kunnen uitvoeren. Slechte implementatie van SAP leidde toen ook al in 2001 er toe dat het Hofpoortziekenhuis overstapte op Chipsoft.

Wachtlijsten

Overal in de zorg lopen de laatste paar jaren de wachtlijsten weer op. Dat heeft deels te maken met beperkingen in de zorginkoop door zorgverzekeraars en personeelstekorten. Wachtlijsten lijken in de ogen van patiënten vaak veroorzaakt door zorgverzekeraars. Het is daarom bijzonder jammer dat een ziekenhuisbestuur alleen achteraf  via de pers duidelijk maakt dat zij wachtlijsten voor polikliniekbezoek en operatieve ingrepen langere tijd liet en nog steeds laat oplopen om de implementatie van een nieuw EPD mogelijk te maken. Het melden op een webpagina beschouw ik als een passieve manier van berichtgeving waar je alleen door gericht zoeken terecht komt. Ik vind de wijze van communiceren  dan ook zeker niet de schoonheidsprijs verdienen.

Schriftje

Deze bijdrage wil ik besluiten met een klein anekdote. Wetende dat de planning van poliklinieken en operaties in EPIC in het St. Antoniusziekenhuis een horizon van slechts twee maanden heeft,  belde ik begin mei 2018 de polikliniek op, omdat ik wist dat men dan de operatieve ingrepen voor juli( twee maanden later) ging inplannen. Na verkrijgen van een operatiedatum in juli vroeg ik aan de assistente waarin de mensen genoteerd stonden die in die  maand ingepland moesten gaan worden voor een ingreep. Het antwoord was, wat ik al verwachtte: “in een schriftje”.

Dat is automatisering anno 2018.

W.J. Jongejan, 31 juli 2018

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.