CEO Philips noemt “privacy-concerns” een showstopper. En andere verkooppraatjes

PhilipsDe topman van het Nederlandse concern Philips, Frans van Houten, sprak recent(25-01-2021) op een digitale meeting in het kader van de The Davos Agenda 2021. Deze, vanwege het corona-virus, noodgedwongen virtuele versie van het World Economic Forum was opgedeeld in kleine “discussie” groepen. Van Houten nam deel aan de sessie “Responding to the COVID-19 Crisis(Western Hemisphere). Daarbij kon hij het niet laten om op te merken dat bezorgdheid om privacy(“privacy-concerns”) belemmerend werkt bij de corona-bestrijding. Het was een “showstopper” volgens hem. Waar hij precies op duidde expliciteerde hij niet. Bedoelde hij de ontwikkeling van de corona-app, het opzetten van bron- en contactonderzoek, het delen van radiologiebeelden? Niets noemde hij. Het roepen om meer zorgdata te delen komt al veel langer uit de mond van het Philips-concern. Het dateert van het moment waarop het concern besloot zich volledig te gaan focussen op “healthcare” i.p.v. van “consumer electronics”.

Meeting, geen discussie

De 43 minuten durende sessie betrof eigenlijk een viertal korte voordrachten van de vier deelnemers met het individueel beantwoorden van enkele vragen van moderator John Micklethwait(Bloomberg). Andere deelnemers waren de welbekende dr Anthony Fauci uit de USA, Nancy Brown(CEO American Heart Association) en Kyriakos Mitsotakis(premier Griekenland). Het ging  voorwaar om een wel zeer apart samengestelde groep.

Woorden van Houten

Hij kreeg rond de vier minuten de tijd, van 14m5s t/m 18m 24s in deze link, om de activiteiten van Philips m.b.t. de corona-pandemie te benoemen. Daarin dus zijn opmerkingen over de “privacy-concerns “ als “showstopper”. Hij sprak ook over het feit dat men een uitwisselingssysteem voor radiologiebeelden uit de grond gestampt en in de cloud gerealiseerd had. Ook noemde hij bemoeienis voor het ministerie van defensie om zorgpersoneel bij hun acties te helpen. Wat levens kon redden. Maar daarover later.

Verdienmodel

Met het veranderen van de koers van de multinational Philips rond 2014 kwam het accent op de “grondstof’ voor het geld kunnen verdienen als hard- en softwareproducent in de zorg, namelijk met zorgdata. Het zo makkelijk mogelijk kunnen verwerven van die data betekent automatisch een maximalisatie van de winst die het concern met de activiteiten wil behalen. Het past in het beeld van “resource grabbing”, waarbij discussie over de privacy de data-miners slecht uitkomt. De woorden van Philips over “privacy-concerns” als “showstopper” dateren niet van de coronacrisis maar vanaf de koersverlegging van het concern richting “healthcare”.  Al vele malen kaartte ik de van 2016 op deze website de zorgdata-honger van Philips aan en het ongenoegen aan hun kant dat niet alles zo maar mag en kan.

Op 11 juni 2016, 14 juli 2016, 29 juli 2016, 10 mei 2017 schreef ik erover.

Uitwisselingssysteem radiologie-beelden

Hierbij doelt van Houten op het in werking zetten van een postbussysteem in de cloud voor het versturen van radiologiebeelden(Röntgen/MRI/CT) tussen ziekenhuizen. Het was niets nieuws maar betrof werk van een door Philips overgenomen bedrijf Forcare(2017). Dat leed na overname een zieltogend bestaan, maar werd in de eerste corona-golf ingezet. Uiteraard was het verzenden wat makkelijker, maar nog steeds moet men bestanden eerst uitladen uit het eerste ziekenhuissysteem. Daarna dient men die in het uitwisselingssysteem(portaal) te stoppen. Waarop het tweede ziekenhuis de data daaruit moet halen en vervolgens weer moet inladen in het eigen systeem. Daarbij speelt iets curieus. De gebruikershandleiding stelt dat het portaal geen controle uitvoert of er een relatie is tussen het geüploade document en de persoonsgegevens van de geselecteerde patiënt. Zie pagina 5 en 8 van de handleiding.  Iets echt wereldschokkends is een dergelijk oplossing niet te noemen. Zeker niet op een World Forum.

Defensie

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk doelde van Houten met het werk voor Defensie op een project waar men in de USA mee gestart is in 2019. Het gaat om het kunnen voorspellen van ziekten en de duur van herstel bij militairen met behulp van zogenaamde wearables of band om de borst met sensors. Een algoritme dat Philips, ontwikkelde bij zijn divisie Philips North America, daar draait dat om. Op 30 oktober 2019 betoogde ik al dat de gedachte van Philips om iets dergelijks te ontwikkelen een extreem voorbeeld is van cyberoptimisme. Het kent vele, lichamelijke en digitale, haken en ogen. Daarmee lijkt het eerder een leuk verdienmodel voor Philips dan dat het de mensheid een stap verder brengt.

Verkooppraatje

Het is mijn ogen uiterst kwalijk dat de CEO van Philips luidkeels ventileert dat het zorgdata-delen fors geremd wordt door privacy-bezorgdheid. De corona-pandemie heeft laten zien dat in Nederland er best zeer praktisch gehandeld is bij het overdragen van zorgdata. Bron-en contactonderzoek door GGD, het vastleggen van testresultaten kwam voortvarend tot stand. Waar het juist mis ging(datadiefstal bij GGD bijv.) betrof het juist het niet gelijke tred houden van cybersecurity-maatregelen met de schaalvergroting van de dataverzamelingen. Dat de eerst poging om tot een corona-app te komen strandde om privacy-redenen is op wereldschaal gezien helemaal niet vreemd. Internationaal werken de meeste corona-apps nu anoniem.

Het optreden van Frans van Houten zie ik dan ook als één van de vele verkooppraatjes van Philips om makkelijk aan zorgdata te komen. Een koopman op pad.

W.J. Jongejan, 2 februari 2021

Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.