Concernbouwer huisartspraktijken Quin mede gefinancierd door innovatiefonds zorgverzekeraars

image_pdfimage_print

innovatiefondsenHet bouwen van concerns van huisartspraktijken is big-business vandaag de dag. Dat blijkt weer eens door een artikel in het Financieel Dagblad(FD) van 18 januari 2021 en op Business Insider. Het betreft een investering van 25 miljoen euro in het bedrijf Quin. Dat richt zich op het aan elkaar rijgen van huisartspraktijken, deels in eigen bezit, deels in bezit van praktijkhouders. De opzet is om met digitale hulpmiddelen de praktijken te runnen. In artikel staat dat innovatie-/investerings-vehikels van zorgverzekeraars CZ en Zilveren Kruis in het recente verleden ook investeerden in Quin. Het FD-stuk gaat voornamelijk over investeerder Hans Wackwitz die met zijn beleggingsvehikel Partners in Equity, 25 miljoen euro in Quin stopt. Wackwitz bouwde zijn vermogen o.a. op met de beursgang van betaalbedrijf Adyen. Laat ik me echter concentreren op het handelen van CZ en Zilveren Kruis als zorgverzekeraars. Met name over de onwenselijkheid van zakelijke belangen van zorgverzekeraars in aanbieders van zorg.

Investeren

Het geld stoppen in zakelijke activiteiten, ook in de zorg, is geen filantropische activiteit. Altijd draait het om return-on-investment, namelijk het geïnvesteerde bedrag terugkrijgen met een rendement. In In Quin stopten eerder Bergman van de Bergman Clinics en de voormalig directeur daarvan, Bart Malenstein, geld. Het FD waardeert het bedrijf Quin momenteel op 100 miljoen euro.

Onwenselijk

Het is opvallend te noemen dat enkele zorgverzekeraars, zijdelings, via een innovatie-/investerings-vehikel geld stoppen in deze ontwikkeling. Het zal ingegeven zijn door de terugloop in het aantal praktijkhouders en de daarmee mogelijk gepaard gaande potentiële inzakking van de huisartsenzorg. Echter, ook al doen CZ en Zilveren Kruis het indirect, toch is het bedenkelijk dat zorgverzekeraars op enige wijze financieel zich verbinden met instellingen/bedrijven die als zorgaanbieder zorgverleners in dienst hebben. Er bestaat dan een zakelijke relatie tussen de zorgverleners en de investeerder, waardoor de eersten hun handelen vroeg of laat laten beïnvloeden door de laatsten. Zorgverzekeraars krijgen dan een ongewenste sturende invloed omdat de relatie nimmer gelijkwaardig zal zijn.

CbusineZ en ?

Het innovatie-/investerings-vehikel van zorgverzekeraar CZ is CbusineZ. Ik scheef er in 2015 al een keer over. Toen stopte men een half miljoen euro in de kansloze, lompe, zorgrobot ROSE. Zelfs met miljoenen aan Europees geld kwam het met deze robot nadien nooit goed. Welk financieel vehikel Zilveren Kruis gebruikte bij de Quin-investering is onuidelijk. Ook de hoogte van het bedrag waarmee CZ en Zilveren Kruis in Quin zitten is niet na te gaan.

Opzet

De gedachte van de mensen achter Quin is dat door het verregaand toepassen van digitalisering een flink deel van de contacten met de huisarts, naar hun idee 12 procent, te kunnen opvangen door een soort online-constructie met triage-functie. Quin noemt het een digitaal platform voor patiënten.

Quin combineert de digitale oplossingen in één systeem dat huisartsen kunnen aanbieden aan patiënten. Zo kunnen mensen met klachten via een “symptoomchecker” in de Quin-app direct advies inwinnen of ze naar de huisarts moeten. Vervolgens kan een videoconsult of fysieke afspraak ingepland worden. Daarmee zou men volgens directeur Malenstein dan een deel van de hulpvraag kunnen wegfilteren. Dat zou dan 230 miljoen euro kunnen besparen. De vraag is echter of dat bedrag inclusief of exclusief de kosten van Quin zijn. Quin heeft gezien haar investeerders een duidelijk verdienmodel dus zal los van wat de zorgaanbieders verdienen ook haar aandeel opeisen daarin.

Overbodig?

Malenstein stelt dat een groot deel van consulten met de huisarts overbodig zijn. De vraag is maar helemaal vanuit wiens standpunt je zoiets bekijkt. Het is een waardeoordeel vanuit het financieringsstandpunt. De patiënt zal een eigen motivatie hebben om de huisarts te willen consulteren. Daarnaast het aan de huisarts om bij consultatie de vraag achter de vraag te achterhalen. Iedere huisarts kent de patiënt die bij het verlaten van de spreekkamer met de deurknop in de hand voor de neus weg eigenlijk de belangrijkste vraag neerlegt. Dat soort interactie zal je met een digitaal platform niet bepaald continueren.

Negatieve appreciatie

Op Twitter is een zeer duidelijk afwijzend commentaar te lezen van een patiënt wier huisartspraktijk overgenomen was door Quin. De online-functie met triage noemt ze een callcenter waarmee men verregaand een fysiek contact met een huisarts probeert te voorkomen. Zij stipt ook het probleem aan dat data die je invult in de Quin-symptoomcheckerapp niet bij de huisarts primair terechtkomen maar in de database van Quin. Over de app en de nogal vreemde gebruiksvoorwaarden die daarbij gelden schreef ik op 5 december 2020 al een uitgebreid artikel.

W.J. Jongejan, 23 januari 2021

Afbeelding van Nattanan Kanchanaprat via Pixabay

Het artikel in het Financieel Dagblad zit achter een betaalmuur. Indien u zich registreert zonder abonnement kunt u vijf artikelen per maand lezen, waaronder dat in de link.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.