Medicijnoverzicht op huisartsportaal niet altijd correct

medicijnoverzichtMedicijnoverzichten bij de huisarts, op diens patiëntenportaal en bij de  apotheek zouden idealiter identiek moeten zijn. Dat is zeker niet altijd zo. Laatst bestelde ik medicijnen bij mijn huisarts via het patiëntenportaal op het internet. Tot mijn verbazing zag ik dat een deel van de medicatie die langdurig in gebruik is op het overzicht in het portaal op gestopt stond.  En dat een middel dat niet in gebruik is wel op actief staat.  Die medicijnen stonden bij controle diezelfde dag in het huisarts-informatie-systeem(HIS) correct vermeld. Bovendien had ik kort tevoren het huisarts- en apotheeksysteem nog laten controleren en corrigeren. Er  bestaat dus een discrepantie tussen wat op de verbindingsschakel  tussen twee systemen staat en datgene wat in die twee systemen staat. Mijn huisarts meldde desgevraagd dat het probleem hem  bekend is en meermalen gemeld is aan de softwareleverancier. Het blijkt niet zomaar op te lossen te zijn.

Welke systemen

Over welke systemen heb ik het  hier. Bij mijn huisarts gaat het om Promedico ASP. Het gebruikte patiëntenportaal is van Pharmeon en het systeem dat de apotheek gebruikt is CGM Apotheek. Pharmeon kan haar portaal koppelen aan de HIS-sen: Promedico ASP en VDF, Web-HIS Zorgdossier, Mira(van CGM), MicroHIS, OmniHIS Scipio en Medicom. Een portaal maakt idealiter gebruik van elektronische terugkoppeling met de apotheek als de medicijnen geleverd zijn. De combinatie van in gebruik zijnde systemen in mijn casus zullen in genen dele uniek zijn. Wat ik, maar ook mijn huisarts, constateerden moet veel vaker voorkomen. Zeer waarschijnlijk ook met combinaties van andere systemen.

Advies HIS-leverancier

Het nogal aparte commentaar van HIS-leverancier Promedico was: “Als de apotheek zorgt dat die op Promedico Apro overstapt, dan zijn jullie van het probleem af “. Dat is te gek voor woorden. Een slecht geïmplementeerde koppeling in de keten hebben en dan stellen dat de ander maar op een systeem van jezelf over moet stappen. Blijkbaar is het zo dat de koppeling huisartsinformatiesysteem(HIS) richting portaal geen echte problemen oplevert, maar het verkeer heen en weer tussen apotheek-informatiesysteem(AIS) en portaal wel. Blijft dan weer de vraag waarom er geen controle is vanuit het portaal richting HIS om discrepanties tussen de overzichten in beide applicaties te signaleren.

Essentie

De essentie is dat het in het huisartsportaal gaat om medicatie uit het HIS waarvoor de patiënt een herhaling aanvraagt en om de terugkoppeling van de apotheek richting het portaal over de daar af te leveren en erna afgeleverde medicatie. Daarbij lijkt ook een rol te spelen dat de foute vermeldingen afkomstig waren van medicatie die een specialist op de polikliniek voorschreef.  Het ging bovendien fout omdat de specialist een medicijn wijzigde in een soort die niet leverbaar bleek en na een dag toch teruggegrepen moest worden op wat voordien afgeleverd was. Maar dan in een andere dosering.

Twee tabellen

Van belang in deze casus lijken twee tabellen. In de eerste plaats wie de voorschrijver was: huisarts dan wel specialist. In de tweede plaats de status van de medicatie: tijdelijk, chronisch, gestopt of interval . Als  de systemen die velden bij de communicatie tussen de respectievelijk systemen niet begrijpen en niet goed vertalen dan kan  je verschillen in de overzichten van de onderscheiden systemen verwachten.

Regelmatig corrigeren

Na medicatiewijzigingen,  daarbij doel ik op soms andere medicatie, of soms andere doseringen, vraag ik zeer regelmatig nadien aan de huisarts- als de apotheekassistente een controle uit te voeren. Ik vraag dan te controleren op wat het systeem meldt wat ik gebruik. Met daarbij de vermelding of het om tijdelijke of chronische medicatie gaat. Vrijwel altijd blijkt er iets niet te kloppen. Dat laat ik dan ter plekke corrigeren. Zo ook recent vlak voor het niet kloppende medicijnenoverzicht op het huisartsportaal.

Betrouwbaarheid medicijnenoverzichten

Uit het voorgaande blijkt dat het ene medicijnoverzicht niet het andere is bij dezelfde patiënt. Ik meen gerust te kunnen stellen dat medicatieoverzichten in gekoppelde elektronische ICT-systemen van zorgverleners nooit 100 % betrouwbaar zijn. Er blijken nog steeds teveel foutenbronnen te bestaan waar zeer waarschijnlijk niet elke patiënt even alert op is. Ik heb aan willen geven dat er aandacht moet bestaan voor de correctheid van medicatieoverzichten in de keten, die in gebruik is om herhaalmedicatie via een patiëntenportaal te verzorgen. De patiënt en/of zijn familie/naasten blijven onmisbaar om zeker te zijn wat iemand gebruikt.

W.J. Jongejan, 23 september 2019

Image by Dmitry Abramov from Pixabay