05 jul 2016

Meerdere eHealth-koppelingen bij Medicom opeens beperkt beschikbaar

image_pdfimage_print

error-102075_640

Op 05-07-2016 14.30 uur zijn de problemen met de  externe koppelingen nog niet definitief opgelost

Op 4 juli kregen de praktijken die het HuisartsInformatieSysteem(HIS) Medicom gebruiken in de voormiddag de melding dat door een storing een aantal externe koppelingen beperkt beschikbaar zijn. Die koppelingen zijn net als Medicom vormen van eHealth. De externe koppelingen zijn van groot belang voor de bedrijfsvoering van de huisartspraktijken maar betreffen ook applicaties waarmee de patiënt met de praktijken elektronisch kan communiceren. Het probleem is blijkbaar van behoorlijke omvang. Dat is te zien aan de lijst van applicaties die niet goed werken maar wordt ook duidelijk uit de melding dat een team van medewerkers van Pharmapartners op dit probleem gezet is. Medicom heeft het laatste jaar veel vaker last gehad van problemen met externe koppelingen. Het ging dan om de communicatie met het Landelijk SchakelPunt(LSP).Medicom is een HIS waarbij groepen huisartsen en enkel apotheken cluster vormen met een gezamenlijk database. De clusters worden voor de leverancier PharmaPartners gehost door het KPN Cybercenter Flevoland in Almere.

Uitval

De uitval gaat om de “onder andere” de volgende eHealth-applicaties:

  • Track en trace. Dit is een applicatie om recept te volgen van aanschrijven tot uitleveren
  • MijnGezondheid.net Dit is een is een goed beveiligd, persoonlijk online zorgdossier voor de patiënten. Het wordt ook een patiënten-portaal genoemd. De patiënten kunnen via MijnGezondheid.net een deel van hun medisch dossier inzien (journaal/episodes), hun actuele medicatie-overzicht raadplegen (zoals geregistreerd bij apotheek of huisarts), online een afspraak maken met hun huisarts, herhaalmedicatie aanvragen, een e-Consult aanvragen, labuitslagen inzien, een geneesmiddelenpaspoort printen, betrouwbare informatie raadplegen over de medicatie en aandoeningen op het scherm zelf notities maken die niet zichtbaar zijn voor de zorgverlener
  • ION. Hierbij gaat het om de koppeling met de systemen van de Stichting Inschrijving op Naam waar vastgelegd is bij welke huisarts een patiënt daadwerkelijk ingeschreven staat. ION zorgt ook voor het faciliteren van het beveiligd elektronisch verhuizen van patiëntdossiers.
  • SBV-Z. Dit is de Sectorale Berichten Voorziening in de Zorg (SBV-Z). deze is als overheidsdienst een betrouwbare bron voor het leveren van burgerservicenummers (BSN’s) aan de zorgsector.
  • AGI (Helaas is mij niet duidelijk wat deze applicatie doet. Wsch een soort gebruikers interface. WJJ)
  • Ketenadvies

Aangezien er “onder andere” bij de beperkt werkende applicaties staat moeten we aannemen dat er meer niet werkt dan gemeld is. Volledige openheid over de omvang van de storing is er dus absoluut niet.

24/7

Medische systemen met gekoppelde applicaties, waaronder het patiënten-portaal horen 24 uur per dag en 7 dagen per week punctueel te werken. Dat valt ook onder de kwaliteit waaraan eHealth moet voldoen. Uitval en vooral beperkte beschikbaarheid dient niet plaats te vinden. Het is bij dit probleem ook de vraag of de problemen veroorzaakt worden door de software van PharmaPartners zelf of door de hostende organisatie: het KPN Cybercenter Flevoland in Almere. Ook is de vraag in deze kwestie wie de eindverantwoordelijkheid draagt als er cruciale informatie niet beschikbaar is. Er is nog een lange weg te gaan met eHealth.

W.J. Jongejan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.