12 apr 2016

NRC-Handelsblad laat zich door grote farmaceut misbruiken

image_pdfimage_print

headache-1007244_640

Even geen zorg-ICT, maar Virtual Reality.  

Op 11 april 2016 verscheen op de website van het NRC-Handelsblad een lovend artikel over het gebruik van een VR-bril waarmee getoond wordt hoe een migraine-lijder de ziekte ervaart en wat voor verschijnselen deze waarneemt tijdens een aanval. Getoond worden: de visuele beperkingen, disoriëntatie, tunnelvisie en gevoeligheid voor fel licht. Op zich lijkt het een lofwaardige poging duidelijk te maken wat een migrainelijder ervaart. In de subkop van het artikel staat echter het geneesmiddel Excedrin® al genoemd. Het is overduidelijk dat de demonstratie met de VR-bril in het kader van de promotie van dit middel plaatsvindt. In het artikel wordt het geneesmiddel nog een keer genoemd en in de video op YouTube van de “virtual reality experience” komt de naam van het middel pontificaal in beeld.

Wat is Excedrin® voor een geneesmiddel en welke farmaceutische firma produceert het?

Bestanddelen

Even zoeken op het internet levert al snel het antwoord op. Er is zelfs een Nederlandstalige website www.excedrin.nl. De producent is de grote farmaceut Novartis. Op de afbeelding van de verpakking is duidelijk te zien dat een tablet 250 mg acetylsalicylzuur(Aspirine), 250 mg paracetamol en 65 mg cafeïne bevat.

Wat hebben we hier dus: een APC-tablet, dat we eigenlijk al tientallen jaren kennen.         Het middel is absoluut niet het middel van keuze bij een migraine-aanval.  Twee varianten bestaan van de APC: Eén met cafeïne en één met codeïne.  Er bestaan andersoortige en veel krachtiger middelen om een aanval snel af te breken, zoals de triptanen. Sumatriptan is daar de bekendste van.

NRC

Wat hier plaats vindt is een moderne vorm van volksverlakkerij, waarbij met veel poeha en met een ultramodern sausje(de VR-bril) door een grote farmaceutische firma, Novartis, gepoogd wordt een graantje mee te pikken op de pijnstillersmarkt.

Het is jammer dat het NRC-Handelsblad zich laat misbruiken voor dit soort sluikreclame voor een geneesmiddel dat absoluut niet de voorkeur geniet bij een heftige, invaliderende, migraineaanval.

Het laten lezen van de te publiceren tekst door een arts had dit soort missers kunnen voorkomen.

De NRC is in goed gezelschap trouwens. De Huffington Post heeft op haar website zich ook ingelaten met deze VR-bril-marketing. Jammer.

W.J. Jongejan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.