Peperdure masterclasses (€ 2655,95-incl.BTW) om stagnerende eHealth te helpen promoten

Geld

Het promoten van eHealth is big business geworden zeker nu al enige tijd blijkt dat de organische groei van eHealth zeer te wensen overlaat. Met cursussen en masterclasses moet de ontwikkeling aangejaagd worden. De meest recente vorm is een serie masterclasses die het online magazine SKIPR georganiseerd heeft. Voor zeven sessies op even zoveel dagen in dit najaar moet welgeteld een bedrag van € 2655,95 neergeteld worden. Al in oktober 2015 schreef ik een artikel over eHealth als de nieuwe kleren van de keizer. Het bestuur zag het allemaal wel maar de gewone burger nog niet. Toen al was duidelijk dat het allemaal niet zo vlotte met de financiële winst die men op het ministerie van VWS bedacht had met de rigoreuze toepassing van ICT in de zorg. Publicitair ging het ministerie daarbij over de rand van het betamelijke gegaan in een brochure van VWS. Daarin liet het ministerie uit de mond van Lucien Engelen optekenen dat zorgverleners die waarschuwde voor aantasting van privacy tot de privacy-maffia behoorden.

Geen toeval
Dat dit soort masterclasses georganiseerd worden is geen toeval te noemen. In 2016 startte het ministerie van VWS het zogenaamde “FastTrack eHealth intitiatief”. Dat gaat uit van publiek private samenwerking. Naast de bijdrage van de Rijksoverheid worden ook afspraken gemaakt met private partijen zoals banken, pensioenfondsen, investeerders en zorgverzekeraars. Vanaf dat punt werd het initiatief uitgewerkt en ingericht in nauwe samenwerking met het ministerie van Economische Zaken waarbij actieve samenwerking gezocht wordt met StartupDelta.  Daar werd een subsidiebedrag van 20 miljoen euro voor uitgetrokken. In dat licht dient ook het organiseren van bovengenoemde masterclasses gezien worden.

Opzet
Bij het bekijken van de webpagina van het organiserende online magazine met de sprekers valt ogenblikkelijk op dat er geen echte zorgverleners aan het woord komen. Wel “ the usual suspects” uit het management van VWS(Karen van Ruiten), zorgverzekeraar(Joris van Eijck van Menzis), Nictiz(Lies van Gennip), en wat ondernemers in de zorgsector. Daaronder Daan Dohmen van het zorginnovatiebedrijf FocusCura. Daarnaast ook de nodige visionairs en strategen. De enige arts(apotheker) die ik ontwaarde was Pieter-Joep Huige, maar die was als zodanig niet werkzaam in de zorg, maar leidt een bedrijf in digitale dienstverlening in de zorg.

Managementtaal
De aankondigingen van de nogal dure masterclasses staan bol van de taal van de moderne zorgmanager: visie, strategie, tactiek, financiering, opschaling, cultuurverandering, zorgmarketing, draagvlak en co-creatie. Pas de laatste sessie is geweid aan: denk en werk met de eindgebruikers voor ogen. Dat noemt men dan gelijk ook weer” design thinking”. Het is alleen niet zo dat die eindgebruikers zelf een stem hebben als spreker. Toch lijken de sessies ondanks de zeer hoog uitgevallen prijs toch bedoeld te zijn voor het gewone voetvolk: de zorgaanbieders zoals huisartsen en apothekers. De uitnodiging ging wel naar een flink aantal hunner toe.

Omarming
Het probleem met de pushende en hijgerige aan pak van eHealth is dat het een dwingende top-down aanpak kent, en dat men geen genoegen neemt met organische groei vanuit de basis. Tegen eHealth heb ik ook niets.In mijn werkzame bestaan heb ik ook meegewerkt eraan, zowel in het opzetten van een regionale datacommunicatie als met het ondersteunen van een huisartsinformatiesysteem. Wel altijd vanaf de basis, dus bottom-up. Cursussen(masterclasses) organiseren  voor ruim 2600 euro is losgezongen van de werkelijkheid en zal een managers-ondersonsje blijven.

W.J. Jongejan

2 antwoorden
  1. D.Verschoor
    D.Verschoor zegt:

    Helemaal mee eens Wim,
    Het lijkt dat de huisarts gezien wordt als voetvolk voor managers en ICT managers. Een dure cursus die helemaal niet bedoeld lijkt voor huisartsen, maar ter meerdere glorie van het E-Health bedrijf.

Reacties zijn gesloten.