Ruim tweeduizend euro voor twee dagen natte vingerwerk

achievement-18134_640

Voor tweeduizend euro(ex BTW), dus vierentwintighonderd euro(incl. BTW) per persoon organiseert een zich universiteit noemende bedrijf , dat helemaal geen universiteit is, half september aanstaande een tweedaagse bijeenkomst. Het gaat om de Singularity Summit op 12 en 13 september in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Over het nogal eigenaardige bedrijf Singularity University, waarvan de dit jaar opgerichte Nederlandse tak de bijeenkomst organiseert, schreef ik eerder op 18 juli een artikel. Twee dagen lang vertellen achttien sprekers hoe zij op allerlei gebieden, variërend van nanotechnologie tot gezondheidzorg de toekomst zien. Een bijzonder duur congres voor het aanhoren van natte vingerwerk.  Met een capaciteit van 949 stoelen in de Wim Sonneveldzaal brengen de gezamenlijke toehoorders een bedrag van 1.898.000 euro(ex BTW)  op. Snel “verdiend” door snel volk. Deelnemers lijken vooral aangesproken te worden op het eventueel missen van de boot met hun tech-bedrijf.  Wat duur is moet wel goed zijn wordt vaak gedacht, maar is dat wel zo als er alleen toekomstmuziek voorgeschoteld wordt? Geldt hier ook niet de moderne tegeltjes-wijsheid: “Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst”?

SingularityU

In Nederland heeft dit bedrijf dat zich voluit Singularity University noemt een vestiging in Eindhoven. Wereldwijd worden allerlei “faculties” geopend. Hoewel het een duidelijke profit-organisatie is, wordt in beschrijvingen over de aard van het bedrijf stelselmatig de woorden “benifit corporation” gebruikt. Een bedrijf, dat “voordeel voor de mensheid” levert. Men geeft aan een missie te hebben:

“to educate, inspire and empower leaders to apply exponential technologies towards solving humanity’s grand challenges.”

Dat lijkt qua omschrijving in de buurt te komen van een non-profitorganisatie, maar is het dus in de verste verte niet. Het verdienmodel is gewoon het op grote schaal organiseren van congressen over de zegeningen die de techniek, en vooral de ICT-technologie, de mensheid zal gaan brengen.  SingularityU fungeert gewoon als één grote business-club. Daarin is kruisbestuiving van allerlei disciplines een belangrijk oogmerk.

Verkooptechniek

Dat een congres door een dergelijk bedrijf in de markt gepositioneerd moet worden is duidelijk. Daar worden ook allerlei incentives/prikkels bij gebruikt die we elders uit de markt kennen. Op de boekingspagina voor de bijeenkomst in september in Amsterdam bleek al heel de melding te staan dat de Early Bird-tickets uitverkocht waren. De impliciete boodschap is dan:

“Haast u, de kaarten zijn vrijwel uitverkocht!”  .

Daarnaast verscheen recent de melding dat een gratis ticket te winnen was als je weet aan te geven op welke “global challenge” de Nederlandse tak van SingularityU zich moet gaan focussen. Een “global challenge” die de mensheid verder zal helpen/verheffen. In een wereld vol ellende is het blijkbaar toch moeilijk om een wereldomvattend doel te formuleren om aan te pakken. De reden dat zo’n soort prijsvraag als lokkertje gebruikt wordt is dat de Nederlandse tak van het bedrijf verplicht is jaarlijks minstens één succesvolle bedrijfs-startup te verzorgen en minstens één wereldwijde uitdaging moet zien aan te gaan.

Juichtaal en mooi-praat

Alles wat SingularityU aan tekst produceert is doordrenkt van kreten die visie en vooruitgang moeten suggereren. Er ontstaat daar ook een apart woordgebruik door. Exponentiële technologie, disruptieve veranderingen, doorbraak veroorzakende programma’s zijn bekende kreten. In een klein stukje tekst kwam ik tegen:

  • emerging technologies
  • accelerating change
  • prepare your organisation for future developments
  • experience en interact with the latest cutting-edge technologies.

In wezen is het holle taal die uitsluitend bedoeld is om de bedrijfsactiviteiten van SingularityU en van deelnemers te stimuleren en zo aandeelhouderswaarde te genereren.

Voor mensen die dit soort inhoudsloze taal willen leren begrijpen kunt u hierbij de kretologiemixer inzien. Vervang een paar items in kolom 1, 2 of 3 van dit hulpmiddel door bovenstaande kreten en u kunt zo een goede beurt maken op bovenvermeld congres.

Technologische hype

Bij een nuchtere analyse van hoe SingularityU opereert, kan ik niet anders concluderen dat er sprake is van het zorgvuldig creëren van een futuristische hype rond technologische veranderingen.  “Creating the perfect wave to surf on” lijkt de basisgedachte te zijn. De gedachte dat in de toekomst eigenlijk alles maakbaar moet zijn, wordt zorgvuldig gekoesterd. De suggestie wordt gewekt dat als de mens het maar voldoende wil technologisch alles bereikbaar is. Veel van wat aan nieuwe techniek door bedrijven is ontwikkeld ontstond door eigen inzet en de door hen zelf ervaren noodzaak om gericht met andere bedrijven samen te werken. Niet door hijgerig stimulerend gepraat vanaf de zijlijn.

Er is geen natte vingerwerk a raison van 2000 euro(ex BTW) per persoon in een theater voor nodig.

Ja, theater. Dat is het wel.

W.J. Jongejan