SBV-Z-probleem beïnvloedt zijdelings LSP-gebruik dienstapotheken

cable-494652_640

Dit artikel verscheen ook op dinsdag 9 juni 2015 op www.huisartsvandaag.nl

Het raderwerk waaruit het elektronische berichtenverkeer in de zorg nu bestaat, kan soms door onverwachte problemen opeens verstoord te raken. Deze week is op de website van de Vereniging van Zorgaanbieders Voor Zorgcommunicatie(VZVZ) en op die van het SBV-Z een bericht over een dergelijk probleem te lezen. SBV-Z staat voor Sectoraal Berichten Verkeer in de Zorg en valt onder het ministerie van VWS. Het is een betrouwbare bron voor het leveren van burgerservicenummers (BSN’s) aan de zorgsector en vormt voor de zorgsector de toegangspoort tot de Beheervoorziening BSN (BVBSN). Dit is de organisatie die verantwoordelijk is voor de uitgifte en het beheer van het BSN. Via de website van de dienst is het onder andere mogelijk BSN-nummers te verifiëren tijdens het werk van zorgverleners.

Dienst-apotheken

Als een patiënt de eigen huisarts of apotheek bezoekt is het BSN al eerder vastgelegd en geverifieerd. Doordat de clientèle vastligt in de eigen administratie is het niet noodzakelijk bij elk bezoek het BSN te verifiëren. Tijdens de diensten(nacht, avond, weekend) komen bij de dienst apotheek mensen die daar niet in de administratie bekend zijn. Daarom is het noodzakelijk van deze mensen het BSN te controleren bij het SBV-Z.

Bericht VZVZ

Op de website van VZVZ staat een bericht op 4 juni dat er een probleem is in de communicatie tussen het SBV-Z en de dienstapotheken en dat het probleem niet voor 8 juni verholpen zal zijn. VZVZ haast zich te melden dat het Landelijk SchakelPunt(LSP) goed werkt en dat het probleem gelegen is  in het automatisch verifiëren van het BSN door het apotheek informatiesysteem(AIS) bij het SBV-Z. Omdat dat niet meer goed werkt, moet het BSN handmatig, buiten het AIS, om gecontroleerd worden bij het SBV-Z. Dat vereist echter extra handelingen bij de dienstapotheek.

Bericht SBV-Z

Op de website van deze dienst staat een bericht dat dit probleem al op 2 juni ontstaan is en dat er aan gewerkt wordt. Bij nadere beschouwing lijkt  het probleem zijn oorsprong te vinden in een grondige update van de website van SBV-Z rond de eerste juni. De versie 8.1van de website is toen geïntroduceerd. Daarmee is het nu niet meer mogelijk de gedateerde en voor inbreuken kwetsbare  browser Internet Explorer(IE) 8 te gebruiken voor het down- en upload-verkeer met de website. Met de eveneens gedateerde browser IE 9 kunnen nu geen bestanden meer geüpload worden. Hoewel de officiële end-of-life datum van beide browsers 1 januari 2016 is, zou er eigenlijk al eerder aanleiding geweest moeten zijn om deze browsers de toegang tot de SBV-Z-website te ontzeggen. Medio 2014 werden grote kwetsbaarheden gepubliceerd in deze browsers. Op dit moment is de IE 11 overigens de meest recente browser van Microsoft en is dit bedrijf aan een project bezig om met een totaal nieuwe browser op de markt te komen.

Twitter

Op dit medium is op 2 juni met als zoekterm SBV-Z een bericht van een hevig verschrikte apotheker te lezen die merkt dat de website van SBV-Z plat ligt. Hij realiseert zich verschrikt in de tweet dat zonder SBV-Z geen LSP-gebruik mogelijk is. Zijn grootste boosheid betrof het overdag plat liggen van de website door het onderhoud. Blijkbaar hebben niet alleen dienstapotheken last gehad van de storing.

LSP

Hoewel het bovenstaande probleem bij de dienst-apotheken niet rechtstreeks de functionaliteit van het LSP-treft heeft het indirect toch invloed erop. Immers, opvraging van medicatiegegevens bij de dienstapotheek via het LSP kan alleen maar gebeuren als het BSN van de patiënt die medicatie nodig heeft  te voren geverifieerd is bij het SBV-Z. Nu dit handmatig buiten het apotheek informatiesysteem om moet gebeuren vertraagt dit de afhandeling bij de apotheek. Dat VZVZ zich dat realiseert is naar mijn oordeel de reden van de melding op haar website.

W.J. Jongejan