VZVZ op VolgJeZorg toont geen zorgverlener meer die inzage via LSP in dossier had

VZVZEen  zorgverlener die inzage had  in medische gegevens van een patiënt via het Landelijk SchakelPunt(LSP) was  tot voor kort direct te achterhalen op www.volgjezorg.nl. Na 7 augustus 2019 toont deze website niet meer welke zorgverlener inkeek. Men toont alleen de instelling/praktijk waar de zorgverlener werkt. VZVZ, als verantwoordelijke voor het LSP, stelt dat je zelf dan maar binnen de instelling op zoek moet gaan naar wie de data opvroeg.  Het betekent dat als je op voorhand niet zeker weet of de persoon die inzage had wel een behandelrelatie met je heeft. En dat je zelf binnen de instelling moet gaan vragen wie dat deed. In aanmerking nemend dat specialisten buiten spreekuren om niet tot nauwelijks bereikbaar zijn voor de patiënt betekent het dat het praktisch onmogelijk is om inzage vlot te verifiëren.

VolgJeZorg

Op de website VolgjeZorg van VZVZ kan je na inloggen met DigiD de webpagina bezoeken waarop je gegeven toestemmingen bij zorgverleners kunt zien en daaronder de bevragingen die hebben plaats gevonden. Als je geen toestemming geeft zijn kunnen er wel bevragingen zijn van zorgaanbieders maar die zullen dan altijd niet succesvol zijn. Dat staat ook op de website in een aparte kolom bij het overzicht van de bevragingen.

Geen vermelding

Tot voor kort stond in het overzicht van bevragingen altijd bij de details welke zorgverlener, met voorletters en naam, de bevraging hadden gedaan. In mijn geval zag ik daar altijd de hoofd-apotheker van het ziekenhuis staan dat ik soms bezoek. Die naam staat er sinds 7 augustus  2019 niet meer op. Nergens op de website staat dat sinds die datum geen naam van de opvragende zorgverlener meer op het overzicht staat.

Opgevallen

Omdat bij eerdere bezoeken aan die webpagina de naamsvermelding van de aanvrager wel plaats vond, viel het ontbreken een week of twee terug op. Navraag bij de infobalie van VolgJeZorg, bij VZVZ dus,  leverde in eerste instantie geen reactie op binnen 8 dagen. Dat terwijl volgens de automatische retourmail een wachttijd van uiterlijk 3 werkdagen aangeeft. Na nog een keer mailen kwam wel een antwoord. Toen noemde de persoon die antwoordde de datum van 7 augustus.

Website niet aangepast   

Het feit dat de opvragende zorgverlener niet meer zichtbaar is, staat in schrille tegenstelling tot wat VZVZ via VolgJeZorg zelf op de website zet:

Let op! De vermelde zorgverlener onder Details is niet altijd de persoon waarmee je contact hebt gehad. In dat geval staat hier de naam van de persoon onder wiens verantwoordelijkheid jouw gegevens zijn opgevraagd. Voor andere veel gestelde vragen klik hier. “

Verlegging verantwoordelijkheid

De handelswijze van VZVZ houdt in dat zij  de verantwoordelijkheid voor het tonen van de zorgdata-opvrager verlegt richting de patiënt. Die kan hooguit bij polikliniekbezoek of opname aan de specialist vragen of deze een poging tot opvraging deed. Daarbuiten zal het praktisch niet doenlijk zijn bij individuele zorgverleners te vragen of ze een opvraging deden.

Laakbaar handelen

VZVZ handelt via VolgJeZorg nu op een niet transparante wijze. Ik heb wel een vermoeden waarom men sinds begin augustus een dergelijke handelswijze hanteert. Het zou wel eens kunnen zijn dat VZVZ de gedachte heeft dat hun constructie van het geven van inzage over bevragingen niet AVG-proof is. Niettemin is het in mijn ogen zeer laakbaar dat men geen melding meer maakt van degene die al dan niet succesvol gegevens via het LSP opvroeg.

W.J. Jongejan, 18 september 2019.

Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay