Wall Street Journal wijst op slordige omgang Apple met zorgdata

Wall StreetDe grote tech-giganten proberen vaste voet aan de grond te krijgen in de gezondheidszorg. Bedrijven als Google, Amazon en Apple doen grote moeite om die markt die ze als de nieuwe goudmijn qua data beschouwen te veroveren. Op de Apple WorldWide Developers Conference(WWDC) lanceerde Apple met veel bravoure een nieuwe “zorg”-app, genaamd Health waar de gebruiker eigen metingen met de smartwatch en smartphone in kan zetten. Ook echte zorgdata zoals laboratoriumuitslagen kan de gebruiker erin opnemen. De enorme aandacht die dit soort nieuws in de tech-magazines kreeg, verhult echter dat Apple slecht penetreert in de “zorgmarkt”.  In de Wall Street Journal van 16 juni 2021 verscheen een artikel van Rolfe Winkler met de kop “Apple Struggles in Push to Make Healthcare Its Greatest Legacy”. Daarin toont de auteur aan dat Apple de ambities die het had ten aanzien van het veroveren van een plaats in de zorg niet waar maakt.

Tech-giganten

Google deed al in 2018 een greep in die data toen men met het door hen overgenomen Artificial Intelligence bedrijf DeepMind greep kregen op zorgdata van de NHS uit het Verenigd Koninkrijk. Daarenboven sloten ze later, in 2019 een deal met de ziekenhuisketen Ascension om zorgdata in de cloud en ook in de eigen G-Suite te gaan overzetten. Ook Amazon toont zich niet onbetuigd door o.a. door het overnemen van medicijnendistributeur PillPack in 2018 en de samenwerking met Care Medical, een grootschalige private tweedelijnsvoorziening.

Ambities Apple

In het artikel in de Wall Street Journal gaat Winkler uitgebreid in op de ambities die Apple had ten aanzien van het penetreren in de zorgmarkt.  Apple’s Chief Operating Officer Jeff Williams, die toezicht houdt op het gezondheidsteam, drong er bij werknemers op aan groot te denken. Het team besloot dat één van de beste manieren om die visie te realiseren was om een ​​eigen medische dienst te bieden. Dat zeiden mensen die bekend waren met het plan, waarbij gegevens die door Apple-apparaten werden gegenereerd, werden gekoppeld aan virtuele en persoonlijke zorg door Apple-artsen. Apple zou daarmee niet alleen eerstelijnszorg gaan bieden, maar ook continue gezondheidsmonitoring als onderdeel van een op abonnementen gebaseerd persoonlijk gezondheidsprogramma.

Testen met eigen medewerkers

Om te beginnen koos Apple ervoor om de dienst uit te testen op zijn eigen medewerkers. Apple nam gezondheidsklinieken voor werknemers in de buurt van het hoofdkantoor over. Die werden gerund door een startup. Apple veranderde ze in proeftuinen voor nieuwe gezondheidsdiensten. In 2017 huurde het Dr. Sumbul Desai van Stanford University in om het project, dat de codenaam Casper kreeg, te leiden. Die inspanningen gaan vandaag de dag door, maar Apple heeft moeite om Casper voorbij een voorbereidend stadium te krijgen, stellen insiders.

Doel

Als Apple zou kunnen bewijzen dat de combinatie van apparaat-sensoren, software en diensten de gezondheid van mensen zou kunnen verbeteren en de zorgkosten zou verlagen, zou het bedrijf volgens insiders het model in franchise kunnen geven aan grote zorgondernemingen en zelfs aan andere landen  Sommige medewerkers uitten hun bezorgdheid over het feit dat interne gegevens over de prestaties van de klinieken onnauwkeurig waren of lukraak waren verzameld. Het ging daarbij om  gegevens die onlangs werden gebruikt om de uitrol van een nieuwe digitale gezondheidsapp -waarschijnlijk de Health-app- te ondersteunen. Binnen het project Casper bleek men die kritische feedback van Apple’s werknemers niet bijzonder te waarderen en leidde het soms tot ontslag. Winkler stelt daarbij terecht dat zoiets zeer problematisch is voor een afdeling die zich richt op producten en diensten met betrekking tot (persoonlijke) gezondheid.

HealthHabit flopt   

Ook een ander initiatief, dat van de HealthHabit-app, loopt niet goed. Die blijkt sinds de lancering van de app ongeveer zes maanden geleden te kampen met een lage deelnemingsgraad. HealthHabit biedt aan om mensen via chat in contact te brengen met clinici en moedigt hen aan om zich  gezondheidsuitdagingen te stellen, zoals “Ik zal deze week meer bewegen.” De helft van de mensen die de app in mei hadden gedownload, had zich niet ingeschreven en de betrokkenheid van velen die zich wel hadden ingeschreven, was volgens insiders laag. Het omgaan met de zorgdata in een onderdeel van de HealthHabit-app, het hypertensieprogramma, heeft geleid tot nieuwe zorgen bij werknemers van Apple over de integriteit van interne gegevens en de analyse ervan.

Weinig geruststellend

De manier waarop Apple met zorgdata om gaat is als je dit artikel van de Wall Street Journal tot je neemt niet bepaald gerust stellend. Alles wat de grote tech-firma’s met zorgdata ondernemen moeten we dan ook nauwgezet volgen. Het eigen belang en dat van de aandeelhouders maakt dat ze stappen kunnen nemen die uitermate schadelijk zijn voor het individu met zijn/haar (zorg)data.

W.J. Jongejan, 18 juni 2021

Afbeelding van DUFONE via Pixabay