28 apr 2016

Zorgrobot Zora duikt op als hotelrobot Hugo

image_pdfimage_print

android-160575_640

Afgelopen dagen werd op vele websites gewag gemaakt van de introductie van een heuse hotelrobot in twee hotels van de Hampshire-keten. Het gaat om het Hotel-Savoy in Rotterdam en Hotel-The Manor in Amsterdam. De hotelrobot wordt Hugo genoemd en ingezet als conciërge en frontofficemedewerker, kwalificaties die met een korreltje zout genomen moeten worden. Hugo blijkt precies dezelfde robot te zijn als Zora, die de makers als zorgrobot propageren. Bij de introductie in de hotels hanteert men dezelfde argumenten als in de verpleeghuizen waar Zora figureert. Zie het persbericht. Men spreekt over technische innovatie en een verdere stap in de wereldwijde ontwikkeling van humanoïde robots. Is het wel zo dat hier sprake is van een betekenisvolle stap die ons verder brengt met robotica? Is hier niet gewoon sprake van een hype, waarbij met het toverwoord innovatie zorginstellingen en bedrijven als lemmingen achter elkaar aan lopen, bij iets wat in wezen eigenlijk alleen een “gimmick”, een technologische aardigheidje is. Gelukkig neemt de hotelmanager in Rotterdam dat woord ook in de mond in een artikel op de website van RTL Rijnmond als zij de plaats van de robot in de organisatie beschrijft. Ook geeft zij aan dat de robot geen personeel overbodig maakt omdat hij daarvoor te veel ondersteuning nodig heeft.

Hype

Men hoeft tegenwoordig maar een persbericht de wereld in te sturen over de inzet van een dergelijke robot en de media struikelen over elkaar om er iets over te publiceren. Even zoeken op Google met de trefwoorden ‘Hugo’, ‘robot’ en ‘hotel’ levert een twintigtal reacties op, o.a van het Algemeen Dagblad en Het Parool. Het is hetzelfde patroon als bij de introductie van Zora. Ik schreef op deze website al meerdere keren over Zora, op 15 juni 2015 en op 10 december 2015 . In het NRC-Handelblad bleek de robot opeens als “wiskundeleraar” beschreven. Hierover berichtte ik op 14 januari 2016. De wiskunde bleek te bestaan uit het helpen leren van vermenigvuldigingstafels voor klas 1 VMBO. Ook daar werd gesproken van een innovatie en stap richting gebruik van robotica in het onderwijs.

Wat inmiddels duidelijk wordt is dat mede door het meesurfen op de media-aandacht gepoogd wordt een zo breed mogelijke afzetmarkt te vinden voor een dure robot(15000 euro per stuk) met zeer beperkte functies. Bij Zora was sprake van een zorg-sausje om de robot te introduceren in verpleeghuizen.

Hugo

Dat Hugo(=Zora) maar beperkt vragen van omstanders zelfstandig kan beantwoorden wordt in ieder geval wel duidelijk gecommuniceerd in het persbericht van de Hampshire Hotels. Daarin schrijft men dat als een vraag niet voorgeprogrammeerd is een medewerker het antwoord moet intypen op een laptop, waarna Hugo die uitspreekt. Buikspreken dus. In ieder geval communiceert men hierover duidelijke dan bij Zora. Pas bij het zien van een documentaire werd mij duidelijk dat de robot die via een WIFI-verbinding gekoppeld is aan het instellingsnetwerk antwoorden ingefluisterd krijgt van een zorgmedewerker met behulp van een laptop.

Privacy

Het is te hopen dat beide hotels zich realiseren dat Hugo een reële inbreuk op de privacy betekent voor de klanten. Op de robot zitten twee camera’s, vier microfoons en twee luidsprekers, waarmee opnamen gemaakt worden. Blijkens een bericht in Metronieuws kan Hugo zich een klant tot zes maanden terug herinneren. Zolang worden die data blijkbaar bewaard, aan boord van de robot of elders in het hotelnetwerk. Zolang Hugo aan staat worden constant geluid- en video-opnamen gemaakt. De hotelbezoeker dient ervan in kennis gesteld te worden dat er opnamen van hem gemaakt en bewaard worden. Evenzo dient het personeel op de hoogte te zijn dat ook van hen opnamen worden gemaakt.

Veiligheid

Het is tevens te hopen dat het hotel zich realiseert dat Hugo ook flinke aanpassingen aan het WIFI-netwerk noodzakelijk maakt. De robot heeft twee computers aan boord die in verbinding staan met het hotelnetwerk via een WIFI-verbinding. Via Hugo kan het netwerk van het hotel gecompromitteerd raken. Hugo is met zijn 57 cm ook zo onder de arm mee te nemen. Daarna kunnen de met het netwerk verbonden computers in Hugo gebruikt worden om dit binnen te dringen. Op zijn minst is voor de robot een afgescheiden, dedicated, deel van het netwerk noodzakelijk.

Aandoenlijk

Het is aandoenlijk om te zien dat bij elke introductie van de robot in een andere sector hetzelfde dansje(bewegen Gangnam-style) op video’s getoond wordt. Of het nu op de universiteit van Lahte(Finland is), bij autistische kinderen in België, in een verpleeghuis in België of in hotel in Amsterdam , overal wordt dat gebracht om te laten zien wat de robot kan. Aan dat soort dingen zie je dan ook heel duidelijk dat het om een “gadget” of een “gimmick” gaat zoals de hotelmanager het noemde, maar dan wel een heel dure.

Wilt u in het kader van de robot met de Gangnam-style dans echt lachen dan moet u kijken naar de registratie van de Graham Norton show op BBC One. Daar wordt Hugo=Zora gedemonstreerd door Graham Norton en zijn de beperkingen wel erg duidelijk zichtbaar. Hij kocht er één voor 12000 Engelse ponden. Bij het zien bewegen van de robot ontlokte het één van de gasten de uitspraak: “Where does de monkey go in?.”

W.J. Jongejan

De robot op de afbeelding is niet Zora of Hugo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.