08 nov 2019

Zorgverzekeraar ASR van het padje af met cadeaubonnen voor gezondheidsdata

image_pdfimage_print

padjeDeze week lanceerde het verzekeringsconcern ASR voor haar twee zorgverzekeringslabels het ASR Vitality programma. Het gaat daarbij om de zorgverzekeraars Ditzo en De Amersfoortse. Het Vitality programma beoogt een gezonde leefstijl bij aangesloten verzekerden te stimuleren. Het werd direct in de media opgepikt. Aan het initiatief zitten meerdere bedenkelijk kanten ook al lijkt het doel op het eerste gezicht loffelijk. ASR heeft daartoe een apart dochterbedrijf opgericht, genaamd ASR Vitaliteit & Preventieve Diensten B.V. In het Vitality programma vullen Ditzo- en De Amersfoortse-verzekerden, die zich daarvoor opgeven, vragenlijsten in over gezondheid, eet- en leefgewoonten. Ook dient men wearable-data(Fitbit of smartwatch) via een app op te sturen naar het Vitality-programma. Bij voldoende vorderingen krijgt men dan cadeaubonnen, deel van aanschafkosten van de wearable retour of kortingen op bestaande verzekeringen.(zie tabblad Beloningen). Wat men niet hardop zegt,  is dat ASR Vitality € 3,50 per maand kost. 42 euro per jaar dus.

Apart vehikel

Zoals gezegd richtte ASR een aparte B.V. op voor het Vitality-programma. De hele opzet komt uit de koker van een Zuid-Afrikaanse verzekeraar, de Discovery-group. ASR ging ervoor een samenwerking aan met de Vitality-group, een onderdeel van die Zuid-Afrikaanse groep. Men noemt ’t “het shared value concept”. Daarbij is de verzekerde gebaat bij een gezonder leven en de zorgverzekeraar  krijgt verzekerden die het “schade”-risico verlagen. Er zou in het buitenland al ruime ervaring mee zijn. Hoewel men zegt dat ASR Vitaliteit en Preventieve Diensten B.V. een aparte entiteit is, valt niet uit te sluiten dat er dwarsverbindingen zijn met de moedermaatschappij ASR. Informatie die  verzekerden met de Vitality-dochter delen kunnen bij de moedermaatschappij verdagen. Sowieso zijn dat al de persoonsgegevens die nodig zijn om de verzekerdenstatus te controleren en de cashback(geldteruggave) bij bereiken van gezondheidsdoelen te kunnen verrekenen.

Menzis en VGZ

Zeer recent(4-11) maakte de Autoriteit Persoonsgegevens(AP) bekend dat het twee grote zorgverzekeraars Menzis en VGZ een last onder dwangsom had opgelegd, omdat medewerkers die niets van doen hadden met medische gegevens, zoals de marketeers, toch inzage in die data hadden. Bij Menzis werd door niet adequaat reageren op de AP de dwangsom van 50.000 geïnd, bij VGZ niet. Door een dochter te creëren die actief medische informatie van de patiënt zelf plus meetgegevens vraagt, komt een onderdeel van ASR in het bezit van die data zonder tussenkomst en toezicht van een medisch adviseur. Dwarsverbindingen met de moedermaatschappij zijn dan ook mogelijk en niet controleerbaar.

Grote ongelijkheid

ASR beloont met het Vitality-programma mensen die ongezond leven en door het programma evt. een gezondere leefstijl krijgen, o.a. met premiekorting. Dat is overigens niet op de basis-, maar op de aanvullende verzekering. Het kromme is dat men mensen die al gezond leven en mooi op gewicht zijn/blijven en niet deelnemen, niet identificeert. Die krijgen dan ook geen premiekorting. Dat is een in het nieuwe systeem ingebakken onrechtvaardige ongelijkheid.     

Voorwaarden

Het is altijd leerzaam om de Algemene Vooraarden eens door te spitten. In de eerste plaats staat in 2.9 dat het bedrijf er op ieder moment mee kan stoppen met een opzegtermijn van drie maanden. De verdiende Vitality Punten, de Vitality Status en de behaalde beloningen bij  Vitality Partners vervallen per datum van stoppen. In 4.1 is te lezen dat men zich het  recht voorbehoud de contributie, die nu € 3,50 bedraagt, te wijzigen.

In 5.1 doet men uit de doeken hoe de deelnemer Vitaliteits-punten kan verwerven  door het insturen van vragenlijsten en het koppelen van de wearable aan de Vitality-app, waardoor die data richting ASR Vitality gaan. Bij doorlezen van wat die vragenlijsten inhouden komt toch opeens ongemerkt weer de huisarts in beeld.

Vragenlijsten

De lijsten met vragen gaan over gezondheid, levensstijl en sociale gewoonten. Daarbij staan expliciet ook gemeld naast lengte gewicht en taille-omvang ook de bloeddruk, bloedsuikerwaarde en cholesterol. Daarvoor zal de deelnemer dan toch weer de huisarts moeten bezoeken om die waarden daar en in een huisartsenlaboratorium te laten bepalen. Door die vragenlijsten komt de ASR-dochter in het bezit van een duidelijk totaal-profiel van de deelnemer. Informatie die zo kan wegsijpelen naar de moedermaatschappij. Een volledige scheiding is er al niet. In de voorwaarden staat in de privacy-paragraaf dat de Vitality-status doorgegeven wordt aan de zorgverzekeraar zodat die de cashback kan vaststellen. Die status is de categorie waarin het verworven puntentotaal valt. Dat is sowieso indirecte informatie over de compliance van de deelnemer.

Geen verantwoordelijkheid

De in het kader van het Vitality-programma verstrekte informatie, activiteiten en beloningen kunnen volgens de organisatie op geen enkele wijze worden opgevat als financiële-, juridische-, medische-, voedings-, gezondheids-, fitness- of andere adviezen en kan deze niet vervangen. Men stelt dat U zelf verantwoordelijk bent en blijft voor uw gezondheidssituatie. Een nogal ruime disclaimer dus voor een organisatie die wel stimulerend actief is op al de genoemde gebieden.

Van padje af

Hoewel het een lofwaardig streven is om mensen aan het bewegen te krijgen zijn er toch veel serieuze kanttekeningen en grote bezwaren in te brengen tegen dit systeem. Een systeem dat nogal kinderlijk aandoet met het verdienen van punten waarvoor dan weer bonussen te krijgen zijn. Door het systeem vergaart de ASR indirect via haar dochter een veelheid aan informatie over de verzekerde. Informatie die de patiënt zelf verschaft, gelokt door incentives. Het is het binnen hengelen van medische informatie. In mijn ogen is het een laakbare constructie die hoe dan ook de niet-deelnemers die al gezond leven op geen enkele wijze laat meeprofiteren.

Afbeelding van Thomas B. via Pixabay

Met dank aan mijn schoondochter L.L-J.

8 reacties op “Zorgverzekeraar ASR van het padje af met cadeaubonnen voor gezondheidsdata

    • Ik denk dat u niet goed gelezen hebt wat ik schreef. Zorgverzekerden bij de labels Ditzo en de Amersfoortse van a.s.r. die gezond leven, gezond eten, veel bewegen EN niet deelnemen aan a.s.r. Vitality betalen het volle pond met de zorgpremie. Mensen die ongezond leven en via a.s.r. verzekerd zijn en die met a.s.r. vitality mee gaan doen kunnen “punten”gaan verdienen en daarmee o.a. korting krijgen op hun premie. Betalen dus minder dan de eerstgenoemde gezond levende verzekerden.

  1. Naast alle relevante punten uit dit stuk vraag ik mij af hoe asr vitaliteit bv gefinancierd is en hoe zij de activiteiten betalen dus heb ik mijn vraagtekens over de financiële structuur.
    Het opzetten van een bv, het aangaan van een licentieovereenkomst met Discovery en een marketing campagne zoals die nu gehouden wordt vergt forse investeringen.
    Discovery is een HMO maar in Nederland is een niet toegestaan.
    Er zijn in Nederland meerdere bedrijven die zich bezighouden met preventie en die zelf de broek moeten ophouden met investeringen en eigen financiële middelen. Momenteel is er nog geen verdienmodel voor preventie. De vraag is dan ook hoe asr vitality zichzelf financiert?
    Als dit maar enigszins met geld vanuit de basisverzekering (geld van de belastingbetaler) zou gebeuren is hier sprake van oneerlijke concurrentie en onrechtmatige overheidssteun.
    Voer voor de NZA en “follow the money”.

  2. De zorgverzekeraars zijn wel de laatste die deze heel gevoelige data in handen moeten krijgen. De gemiddelde Nederlander heeft geen idee en ruikt korting.Als incentives om gezonder te leven inburgeren is de stap naar malussen voor ongezonder leven (of niet delen van data) niet groot. Privacy is een groot goed, een machtige zorgverzekeraar grote hoeveelheden data laten aggregeren em incentivizen is heel slecht. Als wij willen dat mensen geld krijgen voor gezonder leven, doe dit dat alsjeblieft los van een zorgverzekeraar, regel een ‘nieuw’ instituut hiervoor in, maar laat het niet bij de zorgverzekeraar.

  3. Dit is natuurlijk gewoon marketing. De verzekeraar wil actieve jonge mensen aantrekken die zowiezo al trackers gebruiken (gezonde mensen). Hiermee wordt hun populatie gemideld gezonder (relatief minder bejaarde digibeten) en dus de kosten lager. Verder kunnen ze tegen de overheid zeggen dat ze hun preventiemandaat aan het vervullen zijn. Er is geen enkel empirisch bewijs dat trackers mensen gezonder of de zorgkosten lager maken.

  4. Wat een suggestief verhaal. Er is heel veel zorg en aandacht voor de privacy. Discovery is in andere (o.a. Duitsland) al heel lang actief met dit concept. Én succesvol. Het is een stap en gaat ook zeker aanslaan in Nederland.
    De auteur had er beter aangedaan om goede research te doen voor wat betreft de privacy-issues. Ik juich het initiatief van a.s.r. van harte toe!

    • Zorg en aandacht voor privacy houdt niet in dat er geen dwarsverbindingen zijn tussen ASR en ASR-Vitality op persoonsniveau. De informatie die ik gebruik is afkomstig uit openbare bronnen. Uiteraard kan iemand een andere mening hebben dan zoals ik in het stuk verwoord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.